E-Mail Marketing Trends 2017
05 april 2017 
5 min. leestijd

E-Mail Marketing Trends 2017

typ hier je tekst
typ hier je tekst
typ hier je tekst
typ hier je tekst

Het is 2017 en nee, e-mail marketing is nog steeds niet dood!

Integendeel, dit jaar staan ons een reeks spannende ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing te wachten.

Verwacht veel mobiel gebruik en een verschuiving van statische afbeeldingen en e-mails naar bewegende beelden en interactiviteit binnen de e-mail zelf. Lastig voor de e-mailmarketeer, vooral wanneer het aankomt op het meten van resultaten, maar zeker een interessante uitdaging.

Ben jij benieuwd naar welke trends ons dit jaar op het gebied van e-mailmarketing te wachten staan?

Lees dan verder…

Inhoud

 

Bulk e-mails zijn een no-go

Één dezelfde e-mail naar je gehele contactenlijst sturen?

Forget about it.

Met de vele personaliseringsmogelijkheden die nieuwsbrief tools tegenwoordig aanbieden, is een doelgerichte, persoonlijke e-mail binnen een handomdraai samengesteld.

Lezers verwachten een persoonlijke e-mail.

Denk hierbij niet alleen aan een persoonlijke aanhef, maar ook aan passende productaanbiedingen, kortingsacties op basis van de locatie en het gebruiken van ontvangerskenmerken of voorgaande aankopen om nauwkeurig passende content te verzenden.

“Email has an ability many channels don’t: creating valuable, personal touches – at scale.” ~  David Atlas

Waarom u niet meer wegkomt met bulk e-mails?

Elke dag wordt men geprikkeld door een overvloed aan informatie. Automatisch wordt al deze informatie door de ontvanger geprioriteerd en geselecteerd. Een massa e-mail waarmee de lezer zich niet kan identificeren heeft in 2017 een zeer kleine kans op succes.

Gebruikers blijven binnen één e-mail

Momenteel dienen e-mails voornamelijk als een soort tussenstop. De lezer opent de e-mail, klikt na enkele seconden op een link en komt vervolgens niet meer terug in de inbox. Misschien alleen om de e-mail te sluiten of te verwijderen.

in the comments

In 2017 zullen we steeds meer zien dat de gebruiker binnen de e-mail blijft. Door de vele mogelijkheden worden e-mails haast een opzichzelfstaande pagina. Door een zogenaamd hamburger menu te integreren, kunnen nieuwsbrieven over verschillende delen beschikken. Elementen zoals een quiz zorgen voor interactiviteit en door slideshows spenderen lezers meer tijd binnen de e-mail.

Dit zorgt voor meer engagement. De barrière is immers een stuk lager, gebruikers hoeven namelijk niet extra te klikken om de content te zien. Minder kliks, dus daardoor ook minder nadruk op de klikratio.

We kijken liever naar de mate van engagement door te meten welke interactieve elementen er in de e-mail geopend worden. Hoe dit er precies uit gaat zien, is nog de vraag. Wat we nu al wel weten, is dat interactieve e-mails de toekomst zijn en de ontvangers belevenis aanzienlijk zullen verbeteren.

Interactieve e-mails

Aansluitend op de vorige trend zien we ook een toenemende mate aan interactiviteit in e-mails. Geen standaard templates met afbeeldingen meer, maar heuse menu’s en tal van opties in de e-mail.

E-mailmarketeers gaan in 2017 experimenteren met het weergeven van afbeeldingen, bijvoorbeeld in de vorm van een carorusels, galerijen of slideshows.

“Tell me and I will forget, show me and I may remember, involve me and I will understand” ~ Confucius (450BC)

Denk verder ook aan functies zoals live twitter en instagram feeds, quizzen, reviews, het ontmaskeren van aanbiedingen, zoekopties en zelfs een realtime winkelwagen optie waarmee klanten producten in de e-mail zelf toe kunnen voegen aan hun winkelwagen.


Alles is mobiel

Mobiel gebruik wordt steeds dominanter. Begin vorig jaar was mobiel al met 37% het meest gebruikte apparaat voor het lezen van e-mails (Blinker Nationaal E-mail Onderzoek). Wereldwijd werden zelfs 56% van alle e-mails op een smartphone geopend en gelezen. Deze stijging neemt in 2017 alleen maar toe.

Desktop zal steeds minder gebruikt worden voor het checken van mails. Dit betekent voor e-mailmarketeers dat dit hét jaar is om extra nadruk te leggen op de optimalisatie van responsive templates voor mobiel.

“If your plans don’t include mobile, your plans are not finished.” ~ Wendy Clark, Coca-Cola

Wanneer een e-mail niet goed wordt weergeven op mobiel, is de kans groot dat deze direct naar de prullenbak verplaatst wordt.

De mobiele trend is niet alleen een goede herinnering om de komende maanden de weergave van je e-mails voor mobiel te optimaliseren, maar ook om te experimenteren met diverse verzendtijden. Veel smartphone gebruikers checken hun e-mails namelijk in bed voor het slapengaan. Probeer als marketeer daarom eens om juist vroeg in de ochtend of laat in de avond e-mails te verzenden.

Zorg voor visuele impact

Alles wordt visueel in e-mails. Onder de millennials is eigenlijk alles al visueel, denk aan social media platformen als Instagram en Snapchat. Dit wordt nu ook doorgetrokken in e-mail.

E-mails moeten worden uitgebreid met hoogwaardige, aantrekkelijke afbeeldingen, cinemagraphs en emojis.

Daarnaast kunnen de nieuwsbriefabonnees ook worden onderverdeeld naar aanleiding van de herkomst van de aanmelding. Heeft een groep ontvangers zich aangemeld via een link Instagram? Pas dan uw e-mails aan en focus op meer afbeeldingen en minder tekst. Dezelfde strategie kan worden gebruikt voor abonnees afkomstig van YouTube. Hoewel dan natuurlijk met gebruik van video’s.

Van afbeeldingen naar video’s

Over video’s gesproken…

Ondanks dat het weergeven van video’s in e-mails nog niet compleet correct geïntegreerd is, zien we deze trend zich in 2017 sterk verder ontwikkelen.

Het goede nieuws?

Met de launch van iOS 10 kan HTML5 worden gebruikt om video’s in e-mails te tonen. Apple e-mail apps worden door veel smartphone bezitters gebruikt, wat betekent dat video’s steeds beter zonder problemen gebruikt kunnen worden.

Wel is het van belang om altijd een fallback optie in te stellen, welke wordt weergeven wanneer de video niet kan worden getoond.

Waarom je dit jaar video’s moet integreren?

Volgens Syndacast genieten e-mails met het woord “video” in het onderwerp van een 19% hogere openratio. De CTR wordt verhoogd met 65% en het aantal afmeldingen daalt met 26%.

Nog niet helemaal overtuigd? Of vind je het maken van een video teveel werk?

Vergeet niet dat video’s zeer goed bekeken worden. Het is een slimme wijze om informatie over te dragen zonder dat de ontvanger er zelf veel moeite voor hoeft te doen. Informatie kan met een video sneller en begrijpbaarder worden gecommuniceerd.

Tenslotte hebben video’s een hogere potentie om viraal te gaan dan alleen tekst of afbeeldingen. En eerlijk is eerlijk, welk bedrijf droomt daar niet van?

Op welke trend ga jij je dit jaar richten?

Welke trend ga jij dit jaar concreet omzetten en in je e-mailmarketing strategie integreren? Laat het ons weten in door een reactie achter te laten!

Over de schrijver
Dit is een mooie biografie tekst voor de handleiding. Ik schrijf handleidingen, elke dag, steeds maar weer zodat jullie een duidelijke uitleg over het systeem krijgen. Yes :) Hallo Ik ben een enter ik ben enter Neter
Reactie plaatsen

Make sure this Call To Action triggers the visitor!